27 III : Teatroteka

Teatroteka to niesamowita forma: teatr w kinie, kino w teatrze? Nie warto szufladkować, warto zasmakować. Aktorstwo z najwyższej półki, ciekawa, współczesna dramaturgia, nietuzinkowe tematy, a przede wszystkim powiew świeżości w przestrzeni kultury. Przedstawienia prezentowane podczas Festiwalu zostały wyprodukowane przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w ramach cyklu pod nazwą Teatroteka. Teatroteka to nowy etap w myśleniu o ekranizacjach teatralnych, tak w kontekście artystycznym, jak i realizacyjnym. Ekranizacje tworzone przez młodych, często debiutujących twórców, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej, pozwalają na realizację ciekawych, nowatorskich utworów. Projekt Teatroteka jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


27 marca, godz. 18:00, sala kameralna, bilet: 20 zł
„Odkrycie Europy” (40 min.) oraz „Biały dmuchawiec” (56 min.)



Odkrycie Europy

Autor: Beniamin Maria Bukowski
Reżyseria: Jagoda Madej
Obsada: Katarzyna Herman, Katarzyna Warnke, Katarzyna Maciąg, Piotr Grabowski

Bohaterkami tej postdramatycznej sztuki są trzy kobiety w różnym wieku, które czekają na przybycie mężczyzny. Z rozmowy, którą toczą, można przypuszczać, że były kolejno kochankami tego samego mężczyzny. Właściwie nic się nie dzieje, postaci dialogują ze sobą, czasem monologują do widza (kamery) i… czekają na kogoś, kto nie przychodzi. „Sytuacja jak u Becketta” – komentuje jedna z nich i staje się jasne, że autor prowadzi tu żartobliwą grę z konwencją teatralną nawiązując ostentacyjnie do poetyki „Czekając na Godota”. To zresztą nie jedyna gra literacka, z jaką mamy do czynienia w tej sztuce. Imiona kobiet: Maria, Pinta i Nina (nazwy okrętów Kolumba), a także imię mężczyzny, na którego czekają – Krzysztof, są wyraźnym sygnałem, że nie mamy tu do czynienia wyłącznie z pogawędką porzuconych kobiet o relacjach męsko-damskich. To raczej teatralny, pełen literackiej metafory, ironii i dowcipu dyskurs m.in. o miejscu Europy i Europejczyków we współczesnym świecie. Sztuka Beniamina Marii Bukowskiego (ur. 1991) otrzymała II nagrodą w konkursie zamkniętym na utwór dramatyczny dla Teatroteki rozpisanym w 2016 roku przez WFDiF oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Jest to pierwsza realizacja tekstu pochodzącego z tego konkursu.

Molier



Biały dmuchawiec

Autor: Mateusz Pakuła
Reżyseria: Agata Dyczko
Obsada: Julia Wyszyńska, Andrzej Plata, Dobromir Dymecki, Paweł Tomaszewski, Wojciech Kalita, Dorota Kuduk, Marcin Januszkiewicz, Krystyna Rutkowska-Ulewicz, Zofia Bajno, Wojciech Solarz, Jakub Wieczorek, Monika Obara, Lidia Bogaczówna, Dominika Biernat, Lena Romańczyk, Dorota Krempa, Justyna Kowalska, Joanna Sokołowska, Katarzyna Pośpiech, Martyna Kowalik, Mateusz Łasowski, Julian Horodyski, Diana Zamojska

Sztuka zaczyna się jak dramat paradokumentalny, by w finale zmienić się w czysty surrealizm. Mateusz i Karolina, dwoje studentów szkoły filmowej prowadzi prywatne śledztwo w sprawie morderstwa w góralskiej wsi o nazwie Biały Dmuchawiec. W wyniku ich działań ma powstać film dokumentalny. Próba rozwikłania tajemniczego zabójstwa wiejskiego podrywacza dokonanego przed laty rzekomo przez młodą dziewczynę, staje się pretekstem do żartobliwej, opartej na parodystycznych stylizacjach językowych grze z konwencjami literackimi. Z czasem śledztwo pochłania dwójkę bohaterów do tego stopnia, że sami utożsamiają się z katem i ofiarą. Prawda obiektywna zdaje się nie do odkrycia, a zawikłana historia wciąga filmowców do tego stopnia, że w finale dochodzi do surrealistycznej zamiany tożsamości.

Molier

Comments are closed.